Algemene voorwaarden

Artikel 1 - Definities

1.1. In deze algemene voorwaarden wordt Julia de Groot Fotografie, gevestigd te Veenendaal en ingeschreven onder KvK-nummer 84763892, ‘fotograaf’ genoemd.

1.2. Wanneer in deze algemene voorwaarden wordt gesproken over ‘klant’, wordt de wederpartij bedoeld.

1.3. Met ‘overeenkomst’ wordt de overeenkomst van opdracht bedoeld op grond waarvan fotograaf tegen betaling foto’s voor en/of van klant maakt, bewerkt en eventueel selecteert.

Artikel 2 - Toepasselijkheid

2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, facturen, overeenkomsten en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden van fotograaf.

2.2. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op derden, zoals second shooters, die door fotograaf worden ingeschakeld om de overeenkomst uit te voeren.

2.3. Fotograaf behoudt zich het recht voor om de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. In dit geval zal fotograaf de nieuwe algemene voorwaarden aan klant toezenden, waarbij de laatst toegezonden versie steeds van toepassing is. Indien de nieuwe versie ingrijpende wijzigingen bevat, met voor klant nadelige gevolgen, heeft klant het recht de overeenkomst te ontbinden.

2.4. Eventuele algemene voorwaarden van klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.

2.5. In het geval dat één of meerdere van deze bepalingen (deels) nietig zijn of vernietigd worden, zullen de resterende bepalingen onverminderd van toepassing blijven.

Artikel 3 - Aanbod en offerte

3.1. Een uitgebrachte offerte heeft een geldigheidstermijn van 14 kalenderdagen, tenzij anders overeengekomen.

3.2. Fotograaf kan niet gehouden worden aan (een bepaald deel van) een aanbod of offerte, indien klant redelijkerwijs kon begrijpen dat het aanbod of de offerte een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

3.3. Een uitgebracht aanbod of uitgebrachte offerte geldt niet voor eventuele volgende opdrachten.

Artikel 5 - Informatieverstrekking

5.1. Klant dient alle benodigde gegevens voor het uitvoeren van de overeenkomst op tijd aan fotograaf ter beschikking te stellen.

5.2. Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie. Dit geldt ook voor informatie die door derden wordt aangeleverd.

5.3. Fotograaf zal vertrouwelijk met de gegevens van klant omgaan.

5.4. Indien klant onjuiste gegevens aanlevert of gegevens niet tijdig aanlevert, waardoor de overeenkomst niet of niet geheel uitgevoerd kan worden of er hierdoor vertraging ontstaat, komen eventueel daaruit voortkomende extra kosten voor de rekening van klant.

5.5. Klant vrijwaart fotograaf voor alle schade die ontstaat door het niet voldoen aan de verplichtingen uit dit artikel.

Artikel 7 - Wijziging en annulering

7.1. Indien gedurende de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is de uit te voeren werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in samenspraak de overeenkomst aanpassen. Een wijziging of aanvulling resulteert in meerwerk en wordt op basis van een nacalculatie bij klant in rekening gebracht. Wanneer de wijziging of aanvulling resulteert in extra kosten, een verandering van de kwaliteit of beïnvloeding van het tijdstip van voltooiing, zal fotograaf klant hiervan op de hoogte stellen.

7.2. Wanneer zich nieuwe feiten of omstandigheden voordoen, die een verstoring van de vertrouwensrelatie met zich meebrengen, is fotograaf bevoegd de overeenkomst te beëindigen. Fotograaf is in dit geval geen schadevergoeding aan klant verschuldigd.

7.3. In het geval dat fotograaf onverhoopt verhinderd is, stelt fotograaf klant hiervan zo snel mogelijk op de hoogte. Partijen zullen in samenspraak proberen de datum van de fotoshoot te verzetten. Wanneer verzetten niet mogelijk is, bijvoorbeeld bij een bruiloft, zorgt fotograaf voor gelijkwaardige vervanging. Indien de vervanging enkel noodzakelijk is voor de fotoshoot, zal fotograaf zelf de foto’s bewerken in haar bewerkingsstijl. Wanneer vervanging niet mogelijk of niet gewenst is, is klant gerechtigd de overeenkomst te ontbinden. Indien klant van dit recht van ontbinding gebruikmaakt, komt de betalingsverplichting voor het gedeelte van de overeenkomst waar nog geen uitvoering aan is gegeven, te vervallen. Klant heeft in dit geval echter niet het recht om een schadevergoeding te eisen.

7.4. Indien zich extreme weersomstandigheden voordoen, heeft fotograaf het recht de fotoshoot te verplaatsen, onderbreken of annuleren. Fotograaf stelt klant zo snel mogelijk op de hoogte van een zodanige wijziging. Partijen zullen in dit geval in overleg een nieuwe datum afspreken.

7.5. Wanneer klant de overeenkomst wenst te annuleren, dient klant dit schriftelijk te doen. Klant kan, indien de overeenkomst op afstand is gesloten, deze binnen 14 kalenderdagen na het sluiten de overeenkomst kosteloos ontbinden. Indien de werkzaamheden binnen de termijn van 14 kalenderdagen plaatsvinden of klant ondernemer is, is deze mogelijkheid tot ontbinding uitgesloten.

7.6. Indien klant de fotoshoot wenst te annuleren, is fotograaf gerechtigd om op basis van de volgende onderdelen een annuleringsvergoeding in rekening te brengen, tenzij anders overeengekomen:
  • Bij annulering tussen 10 en 1 week voor aanvang van een bruiloft, wordt 25% van het geoffreerde bedrag opeisbaar.
  • Bij annulering binnen 1 week is 50% verschuldigd.
  • Voor shoots anders dan een bruiloft wordt bij annulering binnen 7 kalenderdagen voorafgaand aan de shoot, 25% van het geoffreerde bedrag opeisbaar.

7.7. Wanneer klant aangeeft de fotoshoot te willen verzetten, zullen de kosten die met dit verzetten gepaard gaan aan klant doorberekend worden. Fotograaf is gerechtigd om jaarlijks haar tarieven te wijzigen. Indien klant de fotoshoot naar een volgend jaar wenst te verzetten, zullen de op dat moment geldende tarieven gefactureerd worden.

Artikel 4 - Tarieven en betalingen

4.1. Een overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij anders overeengekomen.

4.2. Prijzen die in de overeenkomst zijn vermeld, zijn op pakketbasis en inclusief BTW en reiskosten.

4.3. Prijzen voor losse fotoproducten worden als prijs per product, inclusief BTW weergegeven. Dit geldt eveneens indien klant extra digitale foto’s wenst bij te bestellen.

4.4. Fotograaf heeft het recht om een aanbetaling te vragen. Indien partijen een aanbetaling overeenkomen, zal de datum van de fotoshoot pas definitief zijn wanneer fotograaf de gehele aanbetaling van klant heeft ontvangen. De definitieve (bewerkte) foto’s worden pas geleverd, indien de betaling voor het volledige overeengekomen bedrag is voldaan.

4.5. De prijzen die fotograaf bij het aangaan van de overeenkomst communiceert, zijn gebaseerd op het op dat moment geldende prijspeil. Indien omstandigheden hiertoe aanleiding geven, heeft fotograaf het recht om deze prijzen te wijzigen. Indien de prijzen binnen drie maanden worden verhoogd en klant particulier is, heeft klant het recht om de overeenkomst te ontbinden.

4.6. Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum te zijn voldaan, tenzij anders overeengekomen, op de factuur een andere betaaltermijn staat of de werkzaamheden eerder dienen aan te vangen.

4.7. Klant is na het versturen van een ingebrekestelling van rechtswege in verzuim, indien klant haar betalingsverplichtingen niet nakomt binnen de gestelde betalingstermijn. Vanaf het moment dat klant in verzuim is, tot aan het moment dat de factuur volledig is voldaan, is klant wettelijke rente verschuldigd.

4.8. Wanneer klant in gebreke of in verzuim is, komen alle redelijke kosten die fotograaf moet maken om de vordering te innen, voor de rekening van klant.

4.9. Indien klant zich in een staat van liquidatie, faillissement of surseance van betaling bevindt, zijn alle vorderingen die fotograaf op klant heeft direct opeisbaar. Eventueel verleende licenties komen in dit geval meteen te vervallen.

Artikel 6 - Uitvoering van de overeenkomst

6.1. Fotograaf handelt volledig volgens haar creatieve vrijheid en voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uit. Fotograaf houdt daarbij, voor zover mogelijk, rekening met de wensen van klant en de door klant ter beschikking gestelde informatie. Klant kan fotograaf echter niet verantwoordelijk houden voor het niet behalen van het gewenste resultaat.

6.2. Klant dient op de hoogte te zijn van de standaard fotografie- en bewerkingsstijl van fotograaf.

6.3. Fotograaf behoudt zich het recht voor om de overeengekomen werkzaamheden uit te laten voeren door derden. Zo kan fotograaf bijvoorbeeld gebruikmaken van een second shooter.

6.4. Fotograaf kan niet garanderen dat elk moment tijdens de fotoshoot wordt vastgelegd.

6.5. Klant dient ervoor zorg te dragen dat de omstandigheden zo gunstig mogelijk zijn voor fotograaf tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden.

6.6. Indien fotograaf tijdens de werkzaamheden tegenwerking ondervindt, bijvoorbeeld wanneer klant nog een andere fotograaf of videograaf heeft ingehuurd, is fotograaf niet aansprakelijk voor verminderde resultaten als gevolg hiervan.

6.7. Wanneer klant niet tevreden is over de foto’s en dit komt door factoren die vooraf kenbaar waren, is dit geen reden om de fotoshoot kosteloos over te doen. Voorbeelden van vooraf kenbare factoren zijn de kledingkeuze van klant, zichtbare weersomstandigheden of bewerkingen van de foto’s.

6.8. In het geval klant later aanwezig is op de afgesproken locatie, komt deze tijd te vervallen.

6.9. Klant is zelf verantwoordelijk voor het toepassen en opvolgen van advies dat door fotograaf wordt gegeven tijdens de uitvoering van de werkzaamheden.

6.10. Fotograaf voert geen opdrachten uit die in strijd zijn met de wet of niet overeenstemmen met haar professionaliteit.

Artikel 8 - Workshops

8.1. Fotograaf behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in de data en locatie van een workshop. In het geval de locatie of datum door fotograaf wordt gewijzigd, heeft klant het recht te annuleren of zich kosteloos in te schrijven voor een workshop op een later moment.

8.2. Indien een workshop door omstandigheden waar fotograaf geen invloed op kan uitoefenen niet offline plaats kan vinden, is zij gerechtigd de workshop online te geven. Dit geeft geen recht op restitutie, tenzij anders overeengekomen.

8.3. Wanneer klant onverwachts verhinderd is voor een workshop, is zij gerechtigd het aankoopbewijs door te verkopen, zolang de nieuwe gegevens tijdig aan fotograaf worden doorgegeven en het niet voor een hogere prijs wordt doorverkocht dan de aanschafprijs.

8.4. Indien een particuliere klant haar aankoopbewijs niet heeft doorverkocht, maar toch haar deelname wenst te annuleren, is fotograaf gerechtigd om de reeds door haar gemaakte kosten en gewerkte uren in rekening te brengen.

8.5. Het is niet toegestaan beeld- en geluidsopnames te maken tijdens de workshop, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. 

8.6. Fotograaf behoudt zich het recht voor deelnemers die door hun gedrag het verloop van een workshop belemmeren of bemoeilijken, van verdere deelneming aan de desbetreffende workshop of toekomstige workshops uit te sluiten. Uitsluiting laat de verplichting tot betaling van de kosten voor de desbetreffende workshop onverlet.

Artikel 9 - Online cursus

9.1. Toegang tot een online cursus wordt verschaft nadat klant het voor de online cursus verschuldigde bedrag heeft voldaan, tenzij anders overeengekomen.

9.2. Indien de content in één keer volledig beschikbaar wordt gesteld, is een online cursus uitgesloten van het herroepingsrecht. Klant komt daardoor niet de mogelijkheid toe de aankoop te annuleren met restitutie van het aankoopbedrag. Indien de content in delen beschikbaar wordt gesteld, wordt het bedrag bij tussentijdse annulering naar rato verrekend, tenzij de overeenkomst b2b is aangegaan, in welk geval de volledige betalingsverplichting blijft bestaan.

9.3. Doordat voor het beschikbaar stellen van een online cursus gebruik wordt gemaakt van een platform van een derde, kan fotograaf niet garanderen dat een online cursus op ieder moment en op iedere locatie beschikbaar is. 

9.4. De tijdens de looptijd van een online cursus geleverde informatie blijft eigendom van fotograaf. Fotograaf zal tijdig aangeven tot wanneer de content beschikbaar is. Het is de eigen verantwoordelijkheid van klant om het materiaal tijdig te bekijken en waar de mogelijkheid wordt gegeven, op te slaan.

9.5. Klant is zelf verantwoordelijk voor (de gevolgen van) het opvolgen en toepassen van de in een online cursus opgedane kennis.

9.6. Het is klant niet toegestaan om haar inloggegevens voor een online cursus aan derden ter beschikking te stellen.

9.7. Klant verkrijgt een beperkt en persoonlijk recht om de inhoud van een online cursus te gebruiken voor persoonlijke doeleinden. De content is bedoeld om te inspireren, niet om te kopiëren. Het is klant niet toegestaan om in de 12 maanden na afronding van de inhoud van de leeromgeving een soortgelijk aanbod te creëren.

9.8. Fotograaf behoudt zich het recht voor deelnemers die misbruik maken van (content van) een online cursus, andere deelnemers lastigvallen, of ander ongewenst gedrag vertonen, van verdere toegang tot de online cursus uit te sluiten. Fotograaf heeft dit recht tot uitsluiting ook, indien zodanige feiten aan fotograaf bekend zijn, voordat klant toegang heeft gekregen tot de online cursus. Uitsluiting laat de verplichting tot betaling van de kosten voor een online cursus onverlet.

9.9. Het is klant toegestaan om screenshots te maken van een online cursus. Screenshots mogen in beperkte mate gedeeld worden. Klant is in dit geval gehouden om de naam van fotograaf te vermelden.

9.10. Fotograaf is gerechtigd de inhoud van een online cursus uit te breiden, te beperken of aan te passen.

9.11. Tijdens de toegang tot een online cursus kunnen deelnemers onderling communiceren. Klant verklaart geen spam of anderzijds ongewenste mededelingen te versturen. Het handelen in strijd met deze voorwaarden kan resulteren in onmiddellijke ontzegging van toegang en gebruik van de diensten van fotograaf.

9.12. Het staat fotograaf te allen tijde vrij communicatie of andere delen van de gedeelde informatie zonder nader bericht te verwijderen, indien de inhoud van deze communicatie en informatie het verwijderen daarvan rechtvaardigt.

Artikel 10 - Overmacht

10.1. Onder overmacht wordt, buiten wat in de wet is bepaald, verstaan: de verhindering van de uitvoering van de overeenkomst door omstandigheden die klant of fotograaf redelijkerwijs niet kunnen beïnvloeden. Voorbeelden van overmacht zijn ziekte, ongevallen, brand, een pandemie, epidemie of overheidsmaatregelen. De voorgaande opsomming is niet limitatief.

10.2. Indien klant particulier is en er sprake is van overmacht of andere omstandigheden waardoor de uitvoering van de overeenkomst geen doorgang kan vinden, worden de verplichtingen opgeschort zolang partijen niet aan deze verplichtingen kunnen voldoen. In dit geval zoeken partijen naar een passende oplossing. Klant en fotograaf hebben allebei het recht tot ontbinding, zonder ongedaanmakingsverplichting, indien een passende oplossing uitblijft. Kosten die tot dat moment zijn gemaakt en gewerkte uren worden direct opeisbaar.

10.3. Indien klant ondernemer is en er sprake is van overmacht of andere omstandigheden waardoor de uitvoering van de overeenkomst niet (verder) voltooid kan worden, zal de uitvoering van de overeenkomst verplaatst worden. De betalingsverplichting blijft dan voortbestaan, tenzij anders overeengekomen.

10.4. Wanneer klant de werkzaamheden wil verplaatsen vanwege een pandemie of epidemie, ondanks dat overheidsmaatregelen de doorgang (al dan niet in aangepaste vorm), niet verhinderen, heeft fotograaf het recht om de hiermee samenhangende kosten door te berekenen.

Artikel 11 - Aansprakelijkheid

11.1. Fotograaf is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan uit de overeenkomst, tenzij deze schade door opzet of grove schuld is veroorzaakt.

11.2. Fotograaf is niet verantwoordelijk voor schade die voortvloeit uit werkzaamheden die zijn uitgevoerd op basis van door klant of namens klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.

11.3. Fotograaf is niet aansprakelijk voor daden en handelingen van derden en leveranciers.

11.4. Fotograaf is niet aansprakelijk voor de weersomstandigheden die te zien zijn op de foto’s. Enkel in het geval van extreme weersomstandigheden, zal een fotoshoot verzet worden. Deze beoordeling komt aan fotograaf toe. Bij slecht weer tijdens een bruiloft, is klant zelf verantwoordelijk voor het regelen van een andere (overdekte) plek waar de fotoshoot kan plaatsvinden.

11.5. Fotograaf is niet aansprakelijk voor verlies, beschadiging of diefstal van persoonlijke eigendommen tijdens de fotoshoot.

11.6. Fotograaf is niet verantwoordelijk voor kleurafwijkingen op niet-gekalibreerde beeldschermen en kan niet aansprakelijk gehouden worden voor afdrukken van foto’s die door een ander worden aangeleverd.

11.7. Klant is verantwoordelijk voor het regelen van toestemming om de fotoshoot te laten plaatsvinden op een bepaalde locatie, tenzij anders overeengekomen.

11.8. Indien er ook anderen aanwezig zullen zijn op de locatie, is klant verantwoordelijk voor het vragen van toestemming om hen te fotograferen.

11.9. Klant is gehouden zelf een back-up te maken van de content zodra fotograaf deze aan klant heeft geleverd.

11.10. Klant is zelf verantwoordelijk voor het toepassen en opvolgen van advies dat door fotograaf wordt gegeven tijdens het uitvoeren van de overeenkomst.

11.11. Wanneer klant schade aanbrengt aan materiaal dat door fotograaf ter beschikking is gesteld ter uitvoering van de overeenkomst, is klant gehouden de taxatiewaarde van dit materiaal te vergoeden.

11.12. Indien fotograaf een schadevergoeding is verschuldigd voor directe schade, behelst de schadevergoeding niet meer dan tweemaal de in de overeenkomst afgesproken prijs, tenzij de redelijkheid en billijkheid anders verlangt.

11.13. Klant vrijwaart fotograaf tegen iedere aanspraak van derden die voortvloeien uit de door fotograaf uitgevoerde of uit te voeren werkzaamheden.

Artikel 12 - Intellectueel eigendom

12.1. Op alle door fotograaf gemaakte content, gegeven adviezen of andere ter beschikking gestelde materialen rusten intellectuele eigendomsrechten, deze blijven bij fotograaf. Het is klant niet toegestaan content te verveelvoudigen, te publiceren, te verkopen, openbaar te maken of aan derden te leveren buiten de verleende licentie, tenzij anders overeengekomen. 

12.2. Het maken van een printscreen of screenshot van (onbewerkte) beelden op de social media kanalen of website van fotograaf of van een door fotograaf aangeleverde digitale selectiegalerij en het gebruik hiervan, vallen eveneens onder het verveelvoudigen en publiceren van content, en is niet toegestaan.

12.3. Partijen komen vooraf overeen voor welke doeleinden klant de content mag gebruiken. Indien klant de content voor andere doeleinden wenst te gebruiken, dient zij vooraf toestemming aan fotograaf te vragen en een aanvullende overeenkomst te sluiten. Fotograaf is in dit geval gerechtigd om een aanvullende vergoeding in rekening te brengen.

12.4. Wanneer een particuliere klant de content commercieel wil gebruiken of derden de content via hun kanalen wensen te delen, dient toestemming verkregen te worden van fotograaf en dient de naam van fotograaf vermeld te worden, tenzij anders overeengekomen.

12.5. Het is niet toegestaan om de content in te sturen voor wedstrijden, tenzij anders overeengekomen.

12.6. Het is klant niet toegestaan om wijzigingen aan te brengen in de content. Het toepassen van (Instagram) filters, het plaatsen van tekst over de foto of het aanpassen van licht en kleur valt hier ook onder.

12.7. Bij publicatie van de content voor doeleinden zoals overeengekomen, is klant gehouden de naam van fotograaf te vermelden. 

12.8. Wanneer klant in strijd met de bepalingen uit dit artikel handelt, wordt dit gezien als een inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van fotograaf. Een inbreuk resulteert in een direct opeisbare vergoeding. Deze bedraagt driemaal het gebruikelijke licentietarief, zonder dat fotograaf enig recht verliest op vergoeding van overige geleden schade. De vergoeding zal aan klant kenbaar gemaakt worden door middel van een sommatiebrief.

12.9. Fotograaf kan content die zij gemaakt heeft ter uitvoering van de overeenkomst gebruiken voor haar portfolio.
  • Indien geen persoonsgegevens zichtbaar zijn, mag fotograaf content opnemen in het portfolio, tenzij klant hier bezwaar tegen heeft en dit vooraf schriftelijk aan fotograaf kenbaar maakt.
  • Indien persoonsgegevens zichtbaar zijn op de content, zal fotograaf vooraf toestemming vragen aan klant, alvorens de content in het portfolio op te nemen. Hiervoor wordt gewerkt met een toestemmingsformulier.

Artikel 13 - Bijzondere bepalingen

13.1. Partijen zijn beide verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij verkregen hebben in het kader van de overeenkomst. Informatie is vertrouwelijk, indien dit is medegedeeld of blijkt uit de aard van de verschafte informatie.

13.2. Indien partijen zijn overeengekomen dat fotograaf meer dan 125 kilometer moet reizen naar de afgesproken bestemming, is klant gehouden voor fotograaf een (hotel)overnachting te vergoeden, tenzij anders overeengekomen. Bij fotoshoots die langer dan 6 uur duren, dient klant ook een maaltijd voor fotograaf te verzorgen, tenzij anders overeengekomen.

13.3. Fotograaf is gerechtigd de fotoshoot te annuleren bij seksuele intimidatie, pesterijen of andere ongewenste gedragingen van klant of andere aanwezigen. Indien fotograaf op grond van deze bepaling de fotoshoot annuleert, is fotograaf geen terugbetaling van de overeengekomen prijs verschuldigd.

Artikel 14 - Levering

14.1. Fotograaf levert de overeengekomen content zo snel mogelijk, met inachtneming van de geschatte levertermijn zoals vermeld in de offerte. Klant ontvangt de foto’s digitaal in hoge resolutie. 

14.2. Aan de geschatte levertermijn kunnen geen rechten worden ontleend.

14.3. Het maken en de bewerking van foto’s geschiedt naar eigen inzicht, standaard en stijl. Klant verklaart bekend te zijn met de fotografie- en bewerkingsstijl van fotograaf. Indien klant extra wensen heeft, resulteert dit in meerwerk en zal fotograaf dit aanrekenen.

14.4. Fotograaf is niet gehouden om onbewerkte (RAW) content aan te leveren.

14.5. Klant maakt zelf de selectie van de foto’s, fotograaf maakt hiervoor eerst een voorselectie.

14.6. Klant heeft 14 kalenderdagen om de selectie aan fotograaf door te geven. Indien klant niet binnen deze termijn haar selectie heeft doorgegeven, vervalt het selectierecht van klant. Fotograaf is dan niet gehouden (een deel van) het overeengekomen bedrag terug te betalen aan klant. Fotograaf zal in dit geval zelf de foto’s selecteren, bewerken en aanleveren.

14.7. Bewerking van foto’s omvat het aanpassen van licht, kleur en contrast. In sommige gevallen kan fotograaf ook foto’s retoucheren. Fotograaf voert geen aanpassingen aan gezicht of lichaam uit en is gerechtigd om een verzoek tot het uitvoeren van een zodanige aanpassing te weigeren.

14.8. Klant is gehouden zelf een back-up te maken van de content zodra fotograaf deze aan klant heeft geleverd.

Artikel 15 - Fotoproducten

15.1. Op maat gemaakte fotoproducten, zoals (extra) voor klant afgedrukte foto’s en fotoalbums, zijn uitgesloten van het herroepingsrecht en kunnen niet geretourneerd worden.

15.2. Tarieven voor (nabestelde) fotoproducten zijn inclusief ontwerpkosten, de kosten voor de leverancier en verzendkosten. De in de overeenkomst weergegeven levertermijn is eveneens van de leverancier.

15.3. Op fotoalbums zijn de garantiebepalingen van de leverancier van toepassing.

15.4. Indien klant een fotoalbum bij fotograaf bestelt, kiest klant zelf de foto’s uit die zij in het album wil laten opnemen. Fotograaf maakt met de geselecteerde beelden een verrassingsalbum voor klant. Het ontwerp van het album is direct definitief en klant kan geen revisies doorgeven. Na het samenstellen van het fotoalbum stuurt fotograaf het ontwerp naar een externe leverancier.

Artikel 16 - Cadeaubonnen

16.1. Cadeaubonnen dienen voor uitgifte betaald te worden.

16.2. De geldigheidstermijn van een cadeaubon bedraagt twee jaar. Na deze periode komt de waarde van de cadeaubon te vervallen.

16.3. Bij het inwisselen van een cadeaubon, zijn de prijzen op het moment van inwisseling van toepassing.

16.4. Indien bij het inleveren van een cadeaubon de waarde van de fotoreportage lager is dan de waarde van de cadeaubon, wordt het resterende bedrag niet in contanten gegeven. Een cadeaubon dient dus in één keer ingewisseld te worden.

16.5. Cadeaubonnen kunnen niet geretourneerd worden indien deze op naam worden besteld of fysiek worden afgenomen. Een niet gebruikte cadeaubon is niet inwisselbaar voor contanten.

Artikel 17 - Klachten

17.1. Indien klant een klacht heeft, dient klant deze binnen 2 kalendermaanden na het ontstaan van de klacht schriftelijk en voorzien van motivatie kenbaar te maken. Fotograaf zal binnen 14 kalenderdagen na het ontvangen van de klacht schriftelijk reageren.

17.2. Wanneer klant tijdens de fotoshoot een klacht heeft, bijvoorbeeld tijdens het zien van de previews op de fotocamera, dient klant dit direct aan fotograaf kenbaar te maken zodat zij deze klacht op hetzelfde moment kan herstellen.

17.3. Indien een klacht, die ontstaan is tijdens de fotoshoot, later wordt ingediend of klant een andere klacht buiten de periode van 2 kalendermaanden kenbaar maakt, is fotograaf niet gehouden de klacht in behandeling te nemen of gerechtigd extra kosten voor de behandeling van de klacht in rekening te brengen.

17.4. Fotograaf dient in de gelegenheid te worden gesteld het gebrek waar de klacht op van toepassing is te herstellen.

17.5. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.

17.6. Een particuliere klant kan ervoor kiezen om haar klacht in te dienen via het ODR-platform van de Europese Unie. Klant is hier echter niet toe verplicht en zij kan fotograaf ook direct contacteren om haar klacht kenbaar te maken.

Artikel 18 - Geschillenbeslechting

18.1. Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.

18.2. Indien zich een geschil tussen partijen voordoet, zullen zij eerst proberen dit geschil in samenspraak te beslechten. Partijen zullen enkel wanneer dit niet lukt een beroep doen op de rechter.

18.3. Geschillen tussen partijen zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waarin fotograaf is gevestigd, tenzij de wet anders verplicht.

18.4. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren tegenover fotograaf en betrokken derden 12 maanden.